Skolbibliotek

Biblioteken på Alpha och Omega är öppna varje dag i veckan och för det mesta finns personal på plats. På Alpha går biblioteket inte att missa, där det ligger centralt placerat bredvid caféet. På Omega finns studieplatser, där du kan arbeta i grupp, ensam eller sitta och läsa i lugn och ro.

Biblioteket arbetar i nära samarbete med lärarna med läsfrämjande åtgärder och har kurser i informationssökning och källkritik.

Det finns en samling av aktuell skönlitteratur som ständigt uppdateras. I hyllorna med skönlitteratur hittar du både klassiker och nya ungdomsromaner, fantasy, deckare och poesi.

Alla böcker är sökbara i en gemensam katalog för grundskolebiblioteken i Nyköpings kommun.

Bibliotekskatalogen - Sök, låna, reservera med mera.

Biblioteket ordnar även Legimus-konton till elever som har läshinder och behöver kunna ladda ner talböcker.

Låneregler

Biblioteken har självutlåning, vilket innebär att du behöver ha ditt personnummer eller lånekort när du lånar.

Alla nya elever får ett lånekonto och en PIN-kod.

Lånetiden är normalt sex veckor. Vi tar inte ut förseningsavgifter, men du blir ersättningsskyldig för böcker som inte lämnas tillbaka trots påminnelser.

Alpha

Bibliotekarie

Bella Staf

isabella.staf@nykoping.se