Gästabudsåret 2017
Nu firar vi Gästabudsåret 2017 - Se allt som händer på www.gastabudsaret2017.se

Om kampanjen

Varje höst och vår annonserar Nyköpings kommun i Stockholms tunnelbana för att locka inflyttare. Kampanjen kallas Bo i Nyköping.

Bilderna som visades i T-banan 27 mars-9 april. Nästa kampanj blir i höst. 

Bo i Nyköping-kampanjen startade hösten 2003. Två år senare syntes bilderna i Stockholms T-bana för första gången. Allt sedan dess har de svartvita bilderna lockat storstadsborna att varje höst och vår fundera över ett enklare liv vid kusten en timme söder om Stockholm.

Nya bilder tas varje sommar. Några av fotograferna vi samarbetat med är Aorta, Björn Terring, Elisabeth Toll, Denise Grünstein och Elisabeth Olsson Wallin.

Alla personer och miljöer på bilderna kommer från Nyköping.

Svartvita bilder syns bra i reklambruset

- Att kampanjens bilder alltid är svartvita ger ett intryck av hög kvalitet och gör att de syns bra i reklambruset. Lugnet i dem blir en skön kontrast till stressen i tunnelbanan, säger kommunikationschef Palaemona Mörner.

Fler känner till Nyköping

Och hur har vi lyckats? Nyköping är en tillväxtkommun med stabil inflyttning sedan 2002. Stockholmarnas kännedom om Nyköping har ökat stadigt och från att mest ha associerat till brännvin och gästabud, tänker man nu på Skavsta, hav och skärgård när namnet Nyköping nämns.

På bilderna i tunnelbanan finns ett telefonnummer till Kristina, som tar emot samtal under varje kampanjperiod. Kristina svarar på frågor som inflyttare kan ha exempelvis om boende, skolor och fritidsaktiviteter som Nyköping erbjuder.

Dela med dig
Skriv ut
Uppdaterad: 2017-06-05
Sidansvarig: Anna Malm
Mer info

Frågor om kampanjen:
Palaemona Mörner
Kommunikationschef
Nyköpings kommun
Tfn 0155 24 83 89

Frågor om Nyköping:
Kristina
Nyköpings kommun
Tfn 0155 45 70 14
kristina@nykoping.se